Sklady a skladové haly - Přímo od majitelů

Sklady a skladové haly - Přímo od majitelů

Zájem o výrobní haly v ČR trhá rekord

Poptávka po průmyslových nemovitostech letos překoná doposud historicky nejúspěšnější rok 2007. Zahraniční firmy do tuzemska stěhují celé závody nebo zde rozšiřují dosavadní prostory. Situace by se neměla změnit ani v příštím roce.

Zahraniční firmy po krizových letech opět začínají ve velkém stěhovat svou výrobu do České republiky.

Poptávka po průmyslových nemovitostech v Česku se tak letos dostala na předkrizové úrovně a měla by být dokonce nejvyšší v historii. Vyplývá to ze statistik realitně-konzultačních společností, které oslovil server IHNED.cz.

"Letošní rok je v oblasti průmyslových nemovitostí v Česku rekordní, tedy co se týká pronajmutých metrů čtverečních. Rok 2013 tedy překoná rok 2007, který byl doposud nejvyšší," říká Jakub Holec, ředitel společnosti 108 Agency.

Jeho slova potvrzuje i vedoucí oddělení industriálních nemovitostí Jones Lang LaSalle Harry Bannatyne. A přidává statistiky.

"Pokud jde o hrubou realizovanou poptávku, měli bychom se na konci roku 2013 pohybovat kolem 1 milionu metrů čtverečních, což znamená překonání hodnot z roku 2007 a rekordní rok v historii českého trhu industriálních nemovitostí," sdělil pro IHNED.cz.

Celková pronajímatelná plocha v industriálních nemovitostech standardu A by se tak do konce roku měla přehoupnout přes hranici 4,5 milionu metrů čtverečních, doplnil Bannatyne.

"Průmyslový sektor potvrdil, že je s ohledem na čistou poptávku ze strany nájemců nejaktivnějším odvětvím realitního trhu za tento rok. Letos jsme viděli řadu expandujících společností a rovněž jsme zaznamenali i nové vstupy na trh," doplňuje výkonný ředitel Colliers ČR Omar Sattar.

Automotive vládne Česku

Pokud jde o strukturu poptávky, tu v Česku táhnou zejména firmy ze segmentu automobilového průmyslu. Do Česka v letošním roce přišel například německý výrobce  područek, opěrek a podobného zboží Grammer, který si v žatecké průmyslové zóně Triangle pronajal prostory po výrobci televizních obrazovek Panasonic.

Na 36 tisících metrů čtverečních tam Grammer sloučí dokonce rovnou tři závody, které měl jinde v Česku a v Německu.

U Mladé Boleslavi pak nový závod stavěla i firma Faurecia, výrobní prostory zde také rozšiřovala Škoda Auto.

Dalším oborem, který v Česku na poli průmyslových nemovitostí dominuje, je pak segment výrobců elektroniky. "Například Foxconn staví nové prostory o rozloze 22 tisíc metrů čtverečních u Pardubic," potvrzuje Holec ze 108 Agency.

Trh se mění

S vysokou poptávkou a nízkou mírou neobsazenosti, která se nyní pohybuje kolem 7 %, se mění situace v tomto segmentu.

"Pár let zpátky tento trh ovládali nájemci. Přišel nájemce a mohl si diktovat podmínky, protože měl na výběr, a tím samozřejmě srážel cenu. Nyní se to změnilo. Dnes si mohou vybírat developeři, komu prostor pronajmou. Samozřejmě se orientují podle bonity klienta nebo jeho potenciálu," vysvětluje Holec.

Doposud se totiž zaplňovaly prázdné prostory, které se uvolnily v krizových letech. A developeři jsou nyní opatrní. Spekulativní výstavba, kterou jsme znali před rokem 2009, se tak téměř zastavila.

"Noví klienti se zajímají především o projekty stavěné na míru tak, aby odpovídaly jejich potřebám. To znamená, že přibližně 90 až 95 procent veškerých industriálních ploch ve výstavbě je již předpronajato," říká Bannatyne z Jones Lang LaSalle.

"Pokud se staví spekulativní nemovitosti, pak jen o malé ploše," dodává Sattar z Colliers ČR.

Vstup Amazonu je dobrým signálem

A i výhledy pro příští rok jsou dle oslovených firem pozitivní.

"Výborná centrální poloha, rozvinutá infrastruktura a nízké náklady na vysoce kvalifikovanou pracovní sílu by měly České republice zaručit úspěch i v příštím roce," vysvětluje  Bannatyne.

Podle Sattara by pak pozitivní roli mělo sehrát i nedávné oslabení české měny.

A pokud se rozhodne Amazon zde postavit své obří sklady, rozhodně se to citelně projeví v celoročních statistikách.

"Výstavba pro Amazon samozřejmě navýší nabídku v České republice o mnoho procent, a to okolo 25 procent průměrné roční realizované poptávky," vypočítává Bannatyne z Jones Lang LaSalle.

"Rozhodnutí postavit nové distribuční centrum na českém trhu podtrhuje jeho atraktivitu jako distribučního uzlu, který obsluhuje i další trhy v Evropě. To je podle mého názoru hlavní závěr, který bychom si z rozhodnutí Amazonu vstoupit na český trh měli vzít," uzavírá Sattar z Colliers ČR.

 

Zdroj: IHNED