Sklady a skladové haly - Přímo od majitelů

Sklady a skladové haly - Přímo od majitelů

Nízkozdvihy: Mnoho prvků navíc

V prostorách skladů je nezbytnou součástí nízkozdvižný vozík pro přesuny zboží. Na trhu je velká škála vozíků, proto výrobci doporučují před koupí fyzickou kontrolu prostoru, kde se bude vozík pohybovat. Na trhu jsou i vozíky pro různé povrchy a novinkou je městský lehký elektrický nízkozdvižný vozík.

Nejjednodušší variantu nízkozdvižných vozíků představuje ručně vedený vozík, který se obsluhuje manuálně pomocí sklopné oje a díky kompaktním rozměrům je určen pro práci ve stísněných prostorách skladu, úzkých uličkách nebo nárazových skladových přesunech, kdy se nevyplatí dražší a komfortnější varianta nízkozdvižných vozíků. Jeho možnosti jsou omezeny zejména rychlostí chůze obsluhujícího personálu, která se pohybuje kolem 6 km/h.

Vyšší rychlost, a to až do 12 km/h s břemenem, poskytuje nízkozdvižný vozík se stupačkou pro stojící obsluhu, kde ovládacím prvkem je zkrácená verze oje, ale v některých případech může být tento vozík vybaven volantem či ovládacími tlačítky. Tento vozík už má bezpečnostní prvky, a to hlavně pro samovolnou jízdu, neboť vozík se pohybuje pouze tehdy, když obsluha stoupne na stupačku, a díky tomu může ovládat směr jízdy.

Bezpečnost je také posílena o boční stěny, které ochrání obsluhu při bočních kolizích. Určitým stupněm mezi ručně vedeným vozíkem a verzí pro stojící obsluhu tvoří nízkozdvižné vozíky se sklopnou stupačkou a kompaktními rozměry, které umožňují podobné uplatnění jako ruční vozíky. Rychlost těchto vozíků je sice vyšší, ale vyšší je i cena, a navíc potřebují pravidelné kontroly stavu baterie a pohyblivých částí.

Vozík je obrazem prostředí, ve kterém pracuje

Pro četnější přesuny zboží ve větších skladech je možnost vybrat si z větší škály nízkozdvižných vozíků, kde výběr závisí na účelu, využití, sortimentu zboží, požadované výšce pro zdvih, ale i požadavku na obsluhu nízkozdvihu či posílení její bezpečnosti.  Největší komfort poskytují vozíky s plnohodnotnou sedačkou, a to v zadní části, jsou i vozíky se sedadlem na boční části nebo v případě požadavku v přední části. Tato kategorie zahrnuje vozíky s konstrukcí pro posílení bezpečnosti.

Pro překládku zboží s dlouhými drahami horizontální přepravy se řidič téměř celou dobu zdržuje na plošině. Zde plošina s nastupováním ze strany poskytuje maximální komfort a bezpečnost pro oba směry jízdy. Pokud musí řidič kvůli jiným činnostem (skenování, manuální přerovnávání atd.) často nastupovat a vystupovat, umožňuje to nejlépe plošina s nastupováním zezadu.

Čalouněná opěrka a ergonomicky tvarované bočnice poskytují vysoký komfort zejména odpruženým uložením, které jemnými odpruženými pohyby chrání záda řidiče. Ergonomická uspořádání spínačů na palubní desce umožňuje řidiči ovládat všechny funkce bez přehmatávání. V kokpitu jsou převážně funkce pro pojezd, řízení, zvedání a spouštění, počitadlo motohodin, ukazatel vybití baterie, nastavitelné profily jízdy, kontrola přístupu (sériově s kódovaným hlavním spínačem), diagnostika (prostřednictvím servisních kódů), kromě toho poskytuje kokpit i bezpečnou oporu během jízdy.

Moderní nízkozdvižné vozíky bývají plně elektronicky řízené, což přináší mnoho výhod především vzhledem k efektivnějšímu využití kapacity akumulátorů, možná je i rekuperace energie při jízdě.

Moderní prvky vedou k větší bezpečnosti

Určitým prvkem navíc jsou bezpečnostní elektronické systémy, které například dovedou automaticky zpomalovat vozík při jízdě v zatáčce, optimalizovat jízdu při zatížení se zbožím a jízdou naprázdno, vestavěný počítač pro ohlášení stavu chyby při poruše, plynulé rozjíždění a zrychlování až do maximální rychlosti jízdy i jiné atributy, které patří k požadavkům na přání.

V katalozích vybraných výrobců – zejména pro maximální pohodlí při manipulaci – se dají najít i nejrůznější držáky na dokumenty, pomocné nástroje pro manipulaci s jednotlivým zbožím či komunikační zařízení, ale i mnoho variant galvanizace rámu a krytu vozíků nebo ochrana zařízení při přejezdech mezi běžným skladem a chladírenským či mrazírenským prostorem. A v neposlední řadě speciální kolečka pro posílení pohodlí při jízdě v provedení nešpinících kol pro světlé povrchy či odolnějších k odlišným povrchům podlahy ve skladech i mimo ně, a to i pro mokré provozy.

Podle údajů výrobců jsou právě kolečka necitlivější částí nízkozdvižných vozíků. Někteří uživatelé totiž nerespektují fakt, že tyto typy nejsou například vhodné pro pojezdy na venkovní zámkové dlažbě nebo na nerovné či rozbité podlaze. Obsluha vozíků nedává dostatečný pozor při průjezdu mezi pevnými částmi skladu a pak se stane, že kolečka se deformují nebo poničí. To má samozřejmě za následek četnější servisní zásahy.Při výběru vhodných nízkozdvižných vozíků je na místě, aby dodavatel viděl fyzicky prostor, ve kterém bude vozík využíván a zohlednil všechny vlivy, které by vozík mohly poškodit.

S vozíkem do města

Jedna z možností, která se velmi osvědčila v Německu zejména pro kurýrní službu nebo zásobování drogistických prodejen, je vybrat si nízkozdvižný vozík pro městské využití. Zde dodavatel potřebuje při zásobování manipulovat se zbožím/kartony/paletami ve vzdálenosti od vozu do prodejny či malého skladu ve městech, zábavních parcích, na veletrzích, v nemocnicích nebo ve výrobních provozech. Velmi kompaktní konstrukce a nízká hmotnost městského vozíku umožňují snadné ovládání.

K snadnému překonávání prahů a přejezdů do 70 mm slouží dobrá trakce, i na nerovném podkladu dosahovaná velkým profilovaným plnopryžovým hnacím kolem. Kombinace elektrické a mechanické brzdy zajišťuje bezpečné stání i na rampách. Předností je zapouzdřený pohon náboje kola pro bezúdržbový provoz a snadná výměna baterie, která přináší efektivní nasazení a rychlou disponibilitu nebo možnost nouzového chodu pro zajištění pohyblivosti i při závadách elektrické soustavy.

Moderní elektrické nízkozdvižné vozíky nevyžadují speciální kontroly, nutné jsou jen každodenní vizuální prohlídky zejména koleček nebo baterie/akumulátorových článků. Vozíky mají interval servisních prohlídek zhruba kolem 1000 motohodin.

Zdroj: logisticstoz