Sklady a skladové haly - Přímo od majitelů

Sklady a skladové haly - Přímo od majitelů

Na Žatecko míří korejský Nexen

Do průmyslové zóny Triangle na Žatecku míří jihokorejský výrobce pneumatik Nexen s investicí až za 40 miliard korun. Pokud se uskuteční, bude to největší zahraniční investice v Česku. Počáteční hodnota by měla být 22,8 miliardy, za které chce firma v zóně postavit továrnu pro zhruba tisíc zaměstnanců. Časem se počet pracovních míst může zvýšit až na 2300. Zaznělo to na mimořádném zasedání zastupitelů Ústeckého kraje, kteří dnes schválili prodej pozemku Nexenu. Kvůli investici v pátek do regionu přijede premiér Bohuslav Sobotka.

Firma zvažovala umístění svého závodu také v Moravskoslezském kraji nebo v některém z okolních států, například v Polsku. "Vláda se intenzivně věnuje všem významným investicím a snaží se posílit konkurenceschopnost naší země v soutěži s ostatními státy, které o tyto přímé investice rovněž usilují," uvedl pro ČTK Sobotka. Za aktivitu při lákání investora pochválil vedení kraje a ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka. S ním i zástupci kraje bude premiér o investici v pátek jednat přímo v zóně Triangle.

Výstavba továrny Nexen na Žatecku by výrazně pomohla snížit vysokou nezaměstnanost v regionu, uvedl hlavní ekonom Patria Finance David Marek. Podíl lidí bez práce v Ústeckém kraji je nejvyšší v ČR, v dubnu zde bylo bez práce téměř 65.000 lidí. Marek také upozornil, že investice by přinesla zakázky i dodavatelům korejské firmy. "Takže ve výsledku by ten výsledek byl ekonomický efekt výrazně vyšší, než jen hodnota samotné investice, respektive produkce té továrny," řekl. Navíc by se podle něj snížila závislost hospodářského růstu ČR na vývozu a zvýšily daňové příjmy pro stát.

Nexen má zájem celkem o 70 hektarů, přičemž v první vlně to bude 60 hektarů patřících Ústeckému kraji. Zastupitelé schválili prodej pozemků v zóně Triangle za cenu jedno euro (přibližně 27,5 Kč) za metr čtvereční. Standardní cena v zóně Triangle je přitom 400 korun za čtvereční metr a loni v listopadu zastupitelé schválili cenu 150 až 350 korun za metr čtvereční. Během jednání s jihokorejským partnerem tak kraj v rámci investiční pobídky ještě výrazně slevil. Zastupitelé to odůvodnili snížením nezaměstnanosti v Ústeckém kraji díky vzniku nových pracovních míst.

Jako kompenzaci cenového rozdílu přibližně 260 milionů korun kraj po státu požaduje 304 milionů korun na přímé investice spojené se vstupem Nexenu do Trianglu a dalších 401 milionů na další plánované investice v průmyslové zóně, které s příchodem jihokorejské společnosti přímo nesouvisejí. Tyto kompenzace musí schválit vláda. Jak řekl náměstek ministra průmyslu a obchodu Tomáš Novotný, pokud by se tak nestalo, smlouva s investorem by byla neplatná.

Zastupitelstvo Ústeckého kraje bude smlouvu schvalovat na svém dalším zasedání 28. května. Potom půjde do vlády. Definitivně jasno o příchodu Nexenu do České republiky by tak mělo být do měsíce. Poté by mohly začít přípravné práce na stavbu továrny. Vyrábět pneumatiky, kterými zásobuje závody korejských automobilek Hyundai a Kia v České republice a na Slovensku, ale i boleslavskou Škodu Auto, by Nexen na Žatecku mohl začít zhruba za dva roky.

Pro prodej pozemku Nexenu bylo 36 z 40 hlasujících zastupitelů Ústeckého kraje. Jeden byl proti, dva se zdrželi a jeden hlas byl neplatný. "Jsem rád, že tak rozhodli. Věřím, že v nejbližších letech se prokáže správnost jejich postoje," řekl hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM).

Někteří opoziční zastupitelé, jako například Šárka Zimová Dostálová (PRO!kraj), poukazovali na nedostatečné informace o investorovi, jehož jméno bylo do poslední chvíle oficiálně tajné. Jiří Zelenka (Severočeši.cz) prohlásil, že podporovat by se měli především čeští podnikatelé, a ještě před hlasováním zasedání opustil.

Radek Vonka (ODS) zase připomněl osud společnosti Panasonic. Ta byla největším zaměstnavatelem v zóně Triangle, ale na konci roku 2012 ukončila výrobu a bez práce zůstalo na 600 lidí. Podle ředitele agentury CzechInvest Ondřeje Votruby se v rámci České republiky jednalo o jeden z mála případů a firma navíc všechny investiční pobídky vrátila.

Analytik: Investice Nexenu by výrazně pomohla zaměstnanosti

Až čtyřicetimiliardová investice společnosti Nexen do nové továrny na Žatecku by výrazně pomohla snížit vysokou nezaměstnanost v regionu. Navíc by snížila závislost hospodářského růstu ČR na vývozu, znamenala by vyšší daňové příjmy pro stát a mohla by přilákat další zahraniční investory. ČTK to řekl hlavní ekonom Patria Finance David Marek.

Pokud Korejci projekt uskuteční, stal by se jednou z největších zahraničních investic. Počáteční hodnota by měla být 22,8 miliardy korun, za které chce firma postavit v průmyslové zóně Triangle na Žatecku továrnu, kde zaměstná zhruba tisíc lidí. Pokud se jí bude obchodně dařit, počet pracovních míst se může zvýšit až na 2300, uvedli dnes zastupitelé. Celkově by hodnota investice mohla v budoucnu vzrůst až na 40 miliard Kč, čím by se stala největší takovou v ČR. Ústecký kraj má nejvyšší nezaměstnanost v ČR, v dubnu zde bylo bez práce 64.820 lidí.

"Tisíc pracovních míst by bylo zásadním příspěvkem ke snížení nezaměstnanosti v této oblasti," uvedl Marek s tím, že na podobně velikou investici se váže celá řada dalších zakázek pro firmy, které by korejskému investorovi dodávaly zboží či služby. "Takže ve výsledku by ten výsledek byl ekonomický efekt výrazně vyšší, než jen hodnota samotné investice, respektive produkce té továrny," poznamenal.

Pro českou ekonomiku, která dlouho postrádala výraznější investiční impulz, by byl podle Marka vznik nové továrny vítaný. "Pomohl by rozložit faktory hospodářského růstu tak, aby to celé neviselo jen na zahraničním obchodu, ale aby k tomu začaly výrazněji přispívat i domácí složky," řekl Marek. Investice by přinesla i vyšší daňové příjmy pro stát. Zároveň by mohla být pozitivní signálem směrem k zahraničním investorům uvažujícím o investici ve střední Evropě, míní Marek.

Vizitka průmyslové zóny Triangle:

- Průmyslová zóna Triangle byla vybudována na ploše bývalého vojenského letiště u Žatce na Lounsku. Jejím majitelem je Ústecký kraj.

- Zóna byla zařazena (spolu se severomoravskými Nošovicemi a západočeským Chebem) mezi strategické rozvojové projekty vlády. Měla napomoci snížení nezaměstnanosti v jednom z nejvíce postižených regionů.

- Atraktivitu zóny mělo podpořit napojení na rychlostní komunikaci R7 (Praha - Chomutov), jejíž podstatná část stále chybí.

- Zóna se na bývalém vojenském letišti, které armáda opustila v roce 1993, začala připravovat v roce 2002, kdy kraj získal od státu většinu zdejších pozemků. Další pozemky kraj získal od lounského okresního úřadu a část odkoupil od soukromých majitelů i církve. Za snahu o opětovné využití areálu dostal Ústecký kraj v roce 2004 cenu v soutěži Průmyslová zóna roku v kategorii Brownfield roku.

- Celková rozloha zóny je 364 hektarů, pro investory je v zóně připraveno více než 180 hektarů volné plochy.

- Podle internetových stránek zóny www.industrialzonetriangle.com se metr čtvereční plochy prodává za 400 Kč. Cena pro investora však většinou bývá výrazně nižší.

- Předpokládaný počet pracovních míst, který by v zóně měl vzniknout, je podle internetové prezentace 7000 až 9000. V roce 2002 uváděla agentura Czechinvest, že zde vznikne až 12.500 přímých pracovních míst. Podle informací Ústeckého kraje z téhož roku měla příprava zóny stát asi 1,3 miliardy korun.

- Zóna doposud stála více než 2,2 miliardy korun. Téměř 1,7 miliardy byla státní dotace, zbytek zaplatil Ústecký kraj. Na dalších 154 milionů korun vyjde nová čistírna odpadních vod.

- V roce 2006 Ústecký kraj podepsal smlouvu o prodeji pozemků v zóně s prvním investorem - japonskou společností IPS Alpha, která je strategickou aliancí firem Hitachi, Panasonic a Toshiba. IPS Alpha oznámila, že do stavby továrny na výrobu LCD displejů, která vznikne na 23 hektarech, investuje přes 2,6 miliardy korun a zaměstná až 2000 lidí. Krátce poté oznámila společnost Hitachi, že v zóně postaví továrnu na montáž televizorů za 2,5 miliardy korun, která zaměstná 2000 lidí. Obě společnosti zahájily výrobu v zóně v druhé polovině roku 2007.

- Výrobce plazmových televizorů Hitachi v březnu 2009 ukončil v zóně výrobu a propustil všech 772 zaměstnanců. Na konci roku 2012 odešel v té době největší zaměstnavatel, společnost Panasonic (dříve IPS Alpha), který dával práci 530 lidem.

- Nyní jsou v zóně především menší závody společností většinou z automobilového průmyslu (Hitachi, Gestamp, Johnson Controls, Hargo) a výrobce turbín Solar Turbines. Firmy zaměstnávají řádově stovky lidí. Loni zde začal svůj závod stavět výrobce kalených drátů Neturen. Bývalý závod Panasonic obsadí výrobce součástí automobilových interiérů a autosedaček Grammer. V areálu je také fotovoltaická elektrárna, vzniknout zde má i velkokapacitní úložiště zkapalněného plynu.

- V roce 2002 se zóna neúspěšně ucházela o výstavbu automobilky PSA Peugeot Citroën, která se pak investici asi 700 milionů eur (přes 21 miliard korun) rozhodla umístit na Slovensko do Trnavy. Triangle se také snažila o investici jihokorejské automobilky Hyundai, která nakonec postavila svůj závod KIA na Slovensku a továrnu Hyundai u severomoravských Nošovic. Handicapem zóny byly krom nedokončené dálnice staré ekologické zátěže a vojenské objekty určené k demolici.

Vizitka výrobce pneumatik Nexen:

- Společnost Nexen Tire Corporation byla založena v roce 1942. Sídlo firmy je v jihokorejském Jangsanu, kde je zaměstnáno 2275 lidí. V roce 2007 firma otevřela pobočku v Číně.

- Nexen se zaměřuje na výrobu pneumatik pro osobní automobily, lehká užitková vozidla (LUV) a sportovně užitková vozidla (SUV). Firma vyváží pneumatiky do 130 zemí.

- Za rok 2012 firma vykázala čistý zisk 133,4 miliardy wonů (asi 2,5 miliardy Kč). Pro srovnání, jeden z největších světových výrobců pneumatik, společnost Michelin, měla v tomtéž roce čistý zisk v přepočtu zhruba 40 miliard Kč.

- Pneumatiky Nexen používá česká automobilka Škoda na svých modelech Octavia a Rapid. Jako originální komponenty využívají pneumatiky Nexen i korejské automobilky Hyundai a Kia, které mají továrny v Česku a na Slovensku. Nexen na svém webu uvádí, že je Hyundai používá například u modelu i30.

Jihokorejské investice v ČR:

Česká republika už několik let úspěšně láká nejrůznější jihokorejské investory. Doposud největší jihokorejskou investicí v Česku je nošovická automobilka Hyundai, kterou následovali i dodavatelé dílů. Korejci také například vstoupili do letecké dopravy, když koupili podíl v Českých aeroliniích. Státní agentura CzechInvest do ČR od roku 1993 přilákala 20 korejských investic o celkovém objemu téměř 47 miliard korun. Investice pomohly vytvořit 8600 pracovních míst. Výstavbu závodu v Česku s investicí kolem deseti miliard korun nyní připravuje jihokorejský výrobce pneumatik Nexen Tire.

Výběr jihokorejských investic v ČR z posledních let:

- V roce 2008 zahájila výrobu automobilů v nošovické továrně na Frýdecko-Místecku společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech. Investiční náklady dosáhly 1,1 miliardy eur (30,1 miliardy Kč). Byl to vůbec první závod firmy v Evropě.

- Moravskoslezský kraj se stal sídlem i dalších investic, jakými jsou závod Sungwoo Hitech (2006) na výrobu částí automobilových karoserií a společnost Plakor Czech, která lisuje plastové komponenty pro korejské automobilky Hyundai a Kia Motors.

- V Chlebovicích u Frýdku-Místku provozuje závod výrobce plastových autodílů Hanwha. Na nedávné rozšíření areálu o další haly má firma vynaložit 160 milionů eur (asi 4,4 miliardy Kč).

- Továrnu v Třinci za sedm až osm milionů eur (zhruba 192 až 219 milionů Kč) se rozhodla postavit firma Deachang Seat, dodavatel dílů pro automobilky Hyundai v Česku a Kia na Slovensku. Firma v roce 2011 zakoupila pozemek v průmyslové zóně Baliny.

- V říjnu 2013 otevřela korejská GS Caltex, která produkuje plastový granulát pro další použití například při výrobě automobilů nebo domácích spotřebičů, svůj první závod v Evropě v průmyslové zóně Nové Pole v Karviné. Investovala 400 milionů korun.

- Loni se korejské aerolinie Korean Air staly vlastníkem 44procentního podílu v ČSA, za který zaplatily 2,64 milionu eur (tehdy 68,3 milionu Kč).

- V roce 2009 koupila jihokorejská strojírenská skupina Doosan plzeňskou Škodu Power (nyní Doosan Škoda Power), která je nyní jedním z pěti nejsilnějších světových výrobků turbín. Investice byla 11,5 miliardy Kč.

- Mezi první korejské firmy, které v Česku začaly podnikat, patřily společnosti Samsung, LG Group či Daewoo.

 

Zdroj: financninoviny